Naam en nummer van het leerplan
- Aardrijkskunde derde graad ASO
- LICAP – BRUSSEL D/2004/0279/028
September 2004
Leerplandoelstelling(en)
Het verband tussen de spreiding van vulkanisme, aardbevingen, gebergten en gesteentecyclus enerzijds en de platentektoniek anderzijds kunnen afleiden uit kaarten en verklaren aan de hand van doorsneden. (p. 26-27)
Didactische werkvormen en didactische principes
Ik zou deze blog kunnen gebruiken als extraatje voor de leerlingen. De teksten verwoorden op een aanschouwelijke manier de geziene leerstof uit de les. De teksten kunnen de leerlingen ondersteunen bij het instuderen van de leerstof. Via de oefeningen kunnen de leerlingen de leerstof verder verwerken en zichzelf evalueren.
Tijdens de voorbije examenperiode kreeg ik regelmatig berichten van leerlingen over de leerinhoud. Meneer, kan je dit nog eens uitleggen, meneer, dit snap ik niet zo goed... Ik dacht bij mezelf, als ik nou eens een tekst schrijf via vraag-antwoord en waarbij ik sterk reflecteer naar de les. De reacties waren lovend van mijn leerlingen...
Het blog zou ik ook kunnen gebruiken in de klas zelf. Wij beschikken over een open leer centrum (OLC). Leerlingen zouden op een zelfstandige manier de leerstof kunnen verwerven. De educaplay-oefeningen zouden kunnen zorgen voor verder verwerking.
Ik hecht aan volgende didactische principes belang: aanschouwelijkheid, geleidelijkheid en activering.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten